06 Ogos 2011

4 SUSPEK BUNUH TIMB.PENG.VETERINAR DITAHAN

REVOLUSI

Empat suspek direman


EMPAT suspek kes bunuh Dr. Rohani Kassim dibawa ke Mahkamah Majistret Ipoh, semalam untuk mendapatkan perintah tahanan reman.


IPOH 5 Ogos - Polis percaya dapat menyelesaikan kes pembunuhan Timbalan Pengarah (Kesihatan) Jabatan Veterinar Perak, Dr. Rohani Kasim yang dipercayai bermotifkan samun ekoran penahanan empat suspek iaitu seorang posmen, dua penganggur dan tentera yang melarikan diri daripada tugas.
Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, suspek berusia antara 20 hingga 26 tahun diberkas dalam tiga tangkapan berasingan kurang 24 jam selepas mayat mangsa ditemui.
Menurut beliau, polis merampas barang kemas dan telefon bimbit dipercayai milik mangsa selepas tertangkapnya dua suspek pertama tidak jauh dari tempat kejadian di Pangsapuri Permai Lake View, Tambun pada pukul 4 pagi semalam.
"Dua lagi suspek masing-masing ditahan di Tanjung Malim dan Slim River. Salah seorang daripadanya mempunyai rekod dikehendaki polis bersabit kes rogol di Slim River pada tahun ini.
"Seorang lagi dipercayai terlibat dalam kejadian pecah masuk rumah mangsa pada 14 Julai lalu. Laporan bedah siasat belum diterima dan setakat ini belum dapat dipastikan punca kematian mangsa serta sama ada berlaku serangan seksual," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Semalam, mayat Rohani ditemui seorang pengawal keselamatan di pangsapuri berkenaan selepas terserempak dengan seorang lelaki Melayu sedang memikul satu bungkusan menuruni tangga dari tingkat satu kira-kira pukul 3.30 pagi.
Hasil pemeriksaan pengawal keselamatan itu mendapati bungkusan yang dicampakkan oleh suspek selepas terkejut melihatnya itu adalah sehelai gebar yang membalut mayat seorang wanita dengan kedua-dua tangan dan kakinya diikat.
Dalam pada itu, Zakaria berkata, beberapa sampel forensik dan ujian air kencing telah diambil ke atas suspek namun keputusannya masih belum diperoleh.
Selain itu, katanya, keempat-empat suspek yang merupakan teman serumah dan tinggal berdekatan pangsapuri mangsa direman antara empat hingga tujuh hari bagi membantu siasatan.
Beliau berkata, kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

 POLIS TUNGGU DNA

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Laporan bedah siasat berhubung penemuan anggota badan seorang wanita dewasa dan kanak-kanak lelaki yang dikerat-kerat di dalam mangkuk tandas dan beg plastik di sebuah rumah, Taman Kosas, Ampang, kelmarin, dijangka diketahui dalam waktu terdekat.
Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, analisis cap jari bagi mengenal pasti identiti serta bangsa kedua-dua mangsa masih dijalankan.
"Pihak polis sedang menunggu laporan Asid Deoksiribonukleik (DNA) untuk menentukan sama ada dua mangsa terbabit mempunyai pertalian atau tidak.
"Siasatan awal polis tidak menolak kemungkinan kedua-dua mangsa mempunyai pertalian kekeluargaan.
"Selain ujian cap jari dan DNA, polis turut menyemak laporan kehilangan orang sekiranya ada berkaitan dengan kes ini," katanya pada satu sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya di sini, hari ini.
Amiruddin berkata, siasatan berhubung motif, senjata digunakan akan dijalankan mengikut semua kemungkinan termasuk wujudnya unsur pemujaan atau ajaran sesat dalam kes tersebut.
Katanya, polis juga merakam percakapan beberapa penghuni pangsapuri berkenaan bagi membantu siasatan.
"Pemilik rumah itu belum dikenal pasti dan dipercayai telah ditinggalkan hampir 10 tahun lepas. Jadi, apa yang pihak polis boleh lakukan bagi mencari petunjuk kes adalah dengan mengambil keterangan jiran dan menganalisis bukti yang ada dari kedua-dua mayat yang ditemui
"Setakat ini pihak polis belum menemui sebarang senjata tajam di lokasi kejadian dan masih menyiasat sama ada kedua-dua mangsa dibunuh di lokasi yang sama ditemui atau di lokasi lain.
"Kesan darah pada baju T yang ditemui dalam beg bersama anggota badan mangsa yang dikerat-kerat itu turut dianalisis bagi mengesahkan ia milik kedua-dua mangsa," katanya.
Penemuan anggota badan manusia yang dikerat-kerat sebanyak 15 bahagian di dalam mangkuk tandas dan beg plastik di sebuah rumah menggemparkan penghuni Blok Charyssa, Pangsapuri Astaria di Taman Kosas, Ampang dekat sini, kelmarin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan