07 Ogos 2011

EKSKLUSIF - APA PENDAPAT ANDA?

REVOLUSI
 BANTU ORANG YANG MEMERLUKAN ADALAH SATU IBADAH

Bantuan kepada rakyat hendaklah ibarat "memberi joran bukan memberi ikan". Sebagai contoh satu DUN satu perniagaan rakyat. Penjelasan maksud ialah wang seperti Kwamp-off atau lain2 bantuan berbentuk kewangan ditukar kepada modal perniagaan rakyat seperti bengkel membaiki kereta, construction, atau seumpamanya yang diuruskan oleh rakyat yang layak dari segi akademik, kemahiran, dan taraf kehidupan . Semua pekerja juga dikalangan rakyat yang layak menerima bantuan dan memantau perniagaan ini pula ialah Penghulu/Ketua Penyelaras, Imam,Pesara dan Ajk serta orang yang dikenali jujur tanpa diketahui oleh orang lain akan tugas pemantaaunnya agar tidak berlaku ketirisan. dan perniagaan tersebut dibawah bimbingan seperti MARA dan yg berkaitan.

Cara pemberian keuntungan daripada perniagaan tersebut diberi kepada rakyat miskin yang memerlukan secara on d spot tanpa perlu karenah untuk mengisi borang atau mendapatkan tandatangan mana-mana penghulu atau pegawai kerajaan. Tanpa mengira fahaman politik,agama serta bangsa kerana semuanya manusia/Rakyat Malaysia yang mempunyai nilai nyawa dan makhluk Allah.

Pemberian wang tersebut dilakukan oleh penghulu yang mana penghulu hendaklah mengenal pasti setiap anak mukim terutamanya dari segi latar belakang dan taraf kehidupan supaya ianya telus dalam pemberian tersebut. Dan perkara tersebut pantau oleh sukarelawan pemantau yang tidak dikenali oleh penghulu atau yang berkaitan. Keuntungan bersih perniagaan rakyat ini mensasarkan RM 15,000-30,000 sebulan mengikut kepadatan penduduk miskin.

Had ini dimestikan kerana jika lebih pada sasaran itu ianya memberi satu saingan yang kurang selesa kepada individu yang menjalankan perniagaan yg sama. Selain pelanggan dari kalangan orang awam, projek kerajaan,kenderaan kerajaan atau yang berkaitan dengan kerajaan hendaklah diberi keutamaan kepada Perniagaan Rakyat supaya ianya terus relevan dari semasa ke semasa. Lantas kekayaan atau hasil wang dalam negara tidak berlegar dikalangan orang kaya atau individu sahaja.

Sasaran kepada rakyat miskin yang memerlukan seramai 30 orang dalam sesebuah kampung atau mukim. Sekiranya dalam satu-satu masa semua 30 orang memerlukan bantuan dapatlah ia dibahagikan RM500 seorang.Jika kurang dari itu baki tersebut disimpan untuk tujuan membantu rakyat ketika bancana alam seperti kebakaran,banjir,kemalangan,kematian dan sebagainya. Untuk tidak menjadikan rakyat besar kepala, takrif rakyat miskin yang memerlukan ialah :

I) - Pendapatan kurang dari RM 1500 serta menyara ahli keluarga yang ramai atau mengikut kajian ekonomi setempat berdasarkan kesederhanaan.

II) - Cacat,lumpuh, atau tidak mampu untuk bekerja dan mencari nafkah untuk menyara keluarga.

III) - Hanya rakyat yang berkeluarga atau bujang yang mempunyai akademik/kemahiran yang baik untuk menyambung pelajaran tetapi keluarga tidak mampu.

IV) - Ibu tunggal,anak yatim atau muallaf atau seumpama yang selayaknya.

V) - Lain2 hal yang tidak dinyatakan akan dibincang dan dipertimbangkan mengikut takrif miskin yang memerlukan.Juga menanggung perbelanjaan aktiviti kemasyarakatan seperti kemudahan peralatan sukan, kerja-kerja agama seperti majlis asyura, maulud nabi,majlis perkahwinan, menjaga keamanan kampung,
dan sosial remaja bagi pemulihan akhlak seperti gejala penagihan dadah,maksiat, dan sebagainya.
Dengan semangat ukhuwah yg terjalin dan rakyat bekerjasama menyumbang tenaga kepada saudara yang memerlukan seperti dalam pembaikan rumah dan sebagainya.


Makluman: Komen,sokongan serta pendapat anda sangat di alu-alukan bagi mencapai misi menghulurkan sumbangan kepada golongan yang memerlukan.Anda boleh memberi direct komen  di blog ini atau juga email ke revolusiblogger@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan